3rd FORMER WEST Research Congress

 

 

The 3rd FORMER WEST Research Congress, Part One

Beyond What Was Contemporary Art

takes place on 19 and 20 April  2012 at the Academy of Fine Arts Vienna and Secession, Vienna.

 

Consequently, the Congress deliberations are reflected upon in an open session on 21 April 2012. The Congress offers a space to speculate about possibilities for art vis-à-vis the increasing forces of antagonism across the world and the emerging imaginaries that accompany them.

If we imagine Contemporary Art to be a historical period that emerged from 1989 in parallel to other hegemonic formations such as global neoliberalism, could it be argued that, in sync with the current seismic shifts in society, politics, and economy, it has now reached a dead end? Is Contemporary Art—art in and of the epoch of neoliberalism—on its way out, together with the system that made it possible? What kind of challenges and possibilities might then lie before us in the space of art in times when “business as usual” is no longer an option? Can we speculate collectively on how to move beyond the present confines of Contemporary Art’s normalized and normalizing practices, and articulate what can appear from Contemporary Art’s “formerness?”

The first part of the Congress puts forward a number of propositions to engage with these questions during a two-day gathering of artistic and cultural practitioners in Vienna. Shaped by these discussions, Part Two unfolds in Utrecht in Autumn 2012. The first part of the 3rd FOMER WEST Research Congress is developed by BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht and co-curated by FORMER WEST research advisor Marion von Osten.

The Congress is in English. Admission is free, however, due to limited seating registration is recommended to guarantee a seat. Please submit the completed form no later than 30 March 2012 to: info@formerwest.at /www.secession.at

 


 

Truth is concrete

 

Ein 24/7-Marathon-Camp über künstlerische Strategien in der Politik und politische Strategien in der Kunst

„Kunst ist ein linkes Hobby“
(Geert Wilders)

Die Niederlande, Ungarn, Spanien, Großbritannien, Griechenland, Tunis, Ägypten, Syrien, Japan… eine Liste in progress von Ländern als Synonyme für Krisen, Hoffnungen, Katastrophen, die unsere Welt schneller ändern, also wir folgen können. Der Aufstieg der populistischen Rechten, finanzielle Kahlschläge, die das gesamte europäische Projekt bedrohen, strukturelle Zerstörung von Bildung und Kultur, demokratische Aufstände, islamischer und christlicher Fundamentalismus, Umweltkatastrophen: Wo anfangen, wo aufhören?

Welche Rolle spielt Kunst in diesem Rausch von Ereignissen, dem wir kaum folgen und den wir noch weniger verstehen können? Zu einer Zeit, in der die Theorie und die Praxis der Realität nur noch hinterherlaufen? In der Kunst eher als linkes Hobby denn als Fundament der Menschheit angesehen wird?

„Die Wahrheit ist konkret“ stand in großen Buchstaben über Bertolt Brechts Schreibtisch im dänischen Exil – Lenin zitierend, Hegel zitierend, Augustinus zitierend. Wir nutzen die Möglichkeit konkreter Wahrheit als Arbeitshypothese und suchen nach direktem Handeln, konkretem Wandel und Wissen. Im Großen wie im Kleinen, laut und aggressiv oder intim und vorsichtig. Offenkundig oder diskret. Eine Kunst, die nicht nur präsentiert und dokumentiert, sondern sich in spezifische politische und soziale Kontexte einmischt, und ein Aktivismus, der nicht nur um des Agierens willen agiert, sondern nach intelligenten, kreativen Mitteln der Selbstermächtigung sucht.

„Truth is concrete“ ist ein 7 Tage/24 Stunden-Marathon-Camp: Rund 200 Künstlerinnen und Künstler, Aktivisten und Aktivistinnen, Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler tragen vor, performen, spielen, produzieren, debattieren, sammeln künstlerische Strategien in der Politik und politische Strategien in der Kunst. Tag und Nacht. Es ist eine Plattform, eine Werkzeugkiste ebenso wie ein performatives Statement; eine extreme Anstrengung in einer Zeit, die extreme Anstrengungen zu erfordern scheint. Der Marathon ist eine Maschine im Zentrum, die läuft und läuft, inspirierend und frustrierend. Inmitten einer camp-artigen Lebens- und Arbeitsumgebung als sozialem Raum, der seine eigenen Bedürfnisse und Forderungen definiert.

Vorträge, Diskussionen, Performances, Filme und Konzerte werden von eintägigen Workshops, Open Spaces und einer Ausstellung begleitet. Im Rahmen eines Stipendienprogrammes werden zudem 100 junge Studierende, Künstler, Aktivisten und Theoretiker aus aller Welt eingeladen. Um nicht einfach eine weitere Veranstaltung über Politik sondern selbst politisch zu sein, untersucht das Festival auch sein eigenes Format und seine alltäglichen Entscheidungsfindungen.

Weitere Informationen:  www.truthisconcrete.org  / www.steirischerherbst.at

 

Truth is concrete

A 24/7 marathon camp on artistic strategies in politics and political strategies in art.

“Art is a left-wing hobby.”
– Geert Wilders

The Netherlands, Hungary, Spain, Great Britain, Greece, Tunis, Egypt, Libya, Syria, Japan… A list in progress of countries as synonyms for crises, hopes, disasters that are changing the world so fast, we can’t keep track: Financial devastations threatening the whole European project, the rise of the populist right, fundamental destruction of economical, educational and cultural structures, democratic uprisings, Islamic fundamentalism, threats of technological and ecological catastrophes – where to start, where to end?

 What is the role of art in this race of events that we can barely follow, let alone properly understand? At a time when theory and practice are constantly running behind reality? When art is seen rather as a mere leftist hobby than a foundation of humanity?

 “Truth is concrete” is the sentence written in big letters over Bertolt Brecht’s working desk in his Danish exile – quoting Lenin quoting Hegel quoting Augustin. We take the possibility of truth as a working hypothesis and look for direct action, for concrete change and knowledge. Big or small scale, loud and aggressive, or intimate and careful. Obscure or obvious. An art that not only presents and documents but that engages in specific political and social situations – and an activism that not only acts for the sake of acting but searches for intelligent, creative means of self-empowerment: artistic strategies and tactics in politics, political strategies and tactics in art.

 “Truth is concrete” is a 24-hour, 7-day marathon camp: 200 artists, activists and theorists lecture, perform, play, produce, discuss, collect artistic strategies in politics and political strategies in art. All day long, all night long. It is a platform, a toolbox as well as a performative statement, an extreme effort at a time that seems to need some extreme efforts. The marathon is a machine, running in the centre, inspiring and frustrating. Surrounded by a camp-like living and working environment as a social space, that defines its own needs and demands. Having to miss is part of having to make choices.

 Lectures, discussion, performances, films and concerts will be accompanied by one-day-workshops, open spaces and an exhibition. A full grant program invites additionally 100 students and young professionals from all over the world In an attempt to not create just another event about politics, but a political event itself, the festival also investigates its own format and its own everyday decision making.

 More information: www.truthisconcrete.org / truthisconcrete@steirischerherbst.at  / www.steirischerherbst.at

 

PINAKOTHEK DER MODERNE

Garry Winogrand, Los Angeles, California, 1969  ©Estate of Garry Winogrand

 

TRUE STORIES

Amerikanische Fotografie aus der Sammlung Moderner Kunst

02.03.2012 – 30.09.2012
PINAKOTHEK DER MODERNE

Die amerikanische Fotografie bildet einen umfangreichen und zugleich hochkarätigen Sammlungsschwerpunkt, der nun erstmals in einem konzentrierten Überblick vorgestellt wird. In den 1960er Jahren beginnt eine junge Generation von Fotografen, sich den veränderten politischen, gesellschaftlichen und ökologischen Bedingungen der amerikanischen Lebensrealität anzunähern. Inspiriert durch den dokumentarischen Stil Walker Evans‘ entwickeln sie neuartige Bildformen, die nicht nur nachfolgende Generationen, sondern auch die deutsche Fotografie für Jahrzehnte stark beeinflussen. Während die schon heute zu den modernen Klassikern zählenden Fotografen Robert Adams, Lewis Baltz, Larry Clark, Lee Friedlander und Garry Winogrand weiterhin der Schwarzweißfotografie verpflichtet bleiben, haben William Eggleston und Stephen Shore für ihre visuellen road movies die Farbfotografie als künstlerisch eigenständige Ausdrucksform etabliert. Die Ausstellung spannt den Bogen von der Straßenfotografie der späten 1960er Jahre bis hin zu den erst vor einigen Jahren entstandenen New York Fotografien der Künstlerin Zoe Leonard.

Mit freundlicher Unterstützung von PIN. Freunde der Pinakothek der Moderne e.V. www.pin-freunde.de

 

TRUE  STORIES

AMERICAN PHOTOGRAPHY FROM THE SAMMLUNG MODERNE KUNST

02.03.2012 – 30.09.2012  PINAKOTHEK DER MODERNE

A concise overview of American photography, that forms a comprehensive and high-calibre focal point within the collection, is now to be presented for the first time. At the beginning of the 1960s, a young generation of photographers started to take a close look at the changing political, social and environmental conditions that reflect the reality of American life. Inspired by Walker Evans‘ documentary style, they devised revolutionary pictorial forms that not only greatly influenced subsequent generations for decades but German photography as a whole. Whereas Robert Adams, Lewis Baltz, Larry Clark, Lee Friedlander and Garry Winogrand, who are now seen as classical modern photographers, were committed to black-and-white photography, William Eggleston and Stephen Shore established colour photography as an artistic form of expression of their own in their visual road movies. The exhibition covers the whole spectrum from street photography in the late 1960s to the pictures taken by the artist Zoe Leonard just a few years ago in New York.
Generously sponsored by PIN. Freunde der Pinakothek der Moderne e.V. www.pin-freunde.de

 

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