steirischer herbst / Ausstellungen

Sa 29/09

 

10.00

Alois Neuhold (A)

Nicht von hier

Kulturzentrum bei den Minoriten

11.00

Realness Respect

Kunstverein Medienturm

 

12.00

Absolute Democracy

< rotor >

 

13.00

Cittadellarte (I)

Teilen und verändern

Kunsthaus Graz

 

14.00

Art is concrete. And so is truth?

Camera Austria

 

15.00

Intoleranz / Normalität

Grazer Kunstverein

 

16.00

demo graz ya!

ESC im LABOR

 

17.00

Reclaiming Identity

Akademie Graz

 

18.00

Adaptation

Eröffnung II

Camp: Ausstellungsraum

 

© Mikhail Guterman

Teatr.doc (RUS)

1 hour 18 minutes / Documentary production

Deutschsprachige Erstaufführung
Sa 29/09, 21.30, So 30/09 & Mo 01/10, 19.30
Camp: Black Cube 70’

Im November 2009 kam Sergey Magnitskiy nach einem Jahr Folter und Missbrauch in Untersuchungshaft ums Leben. Sein Tod dauerte eine Stunde und 18 Minuten, er starb an Händen und Füßen gefesselt, auf dem Boden liegend, ohne jede medizinische Hilfe. Er war kein Held, sein Tod ist kein Vorbild, keine Metapher, aber er steht für Hunderte andere. Es ist die Geschichte der Konfrontation mit einem System, gegen das es kein Ankommen zu geben scheint.
Das Moskauer Dokumentartheater Teatr.doc – ein Gemeinschafts-projekt zahlreicher Autoren, Theatermacher, freiwilliger Helfer – bringt auf die Bühne, was in der russischen Politik und Gesellschaft verschwiegen wird. Seine Stücke basieren auf authentischen Texten, Interviews und Leben konkreter Personen, zwischen Kunst und konkreter sozialer Analyse.
„1 hour 18 minutes“ ist eine Gerichtsverhandlung, die nicht stattgefunden hat. Das Theater wird zum Ort einer Anklage, die dem Opfer verweigert wird. All jene, die schuldig sind am Tod von Sergey Magnitskiy – die Richter Alexey Krivoruchko und Helen Stashina, die Ärztin Alexandra Gauss, der Staatsanwalt, die Sanitäter, Krankenschwestern, Gefängniswärter –, werden unter ihrem richtigen Namen auf die schlichte Bühne gestellt, mit ihren eigenen Worten und banalen Rechtfertigungen. Das Gericht, vor das Teatr.doc sie stellt, ist die Öffentlichkeit.

www.steirischerherbst.at

 

 

© Rabih Mroué / Lina Saneh, 33 tours, 2012

Rabih Mroué / Lina Saneh (RL)

33 rounds and a few seconds

Deutschsprachige Erstaufführung
Fr 28/09, 21.30, Sa 29/09 & So 30/09, 19.30
Dom im Berg 70’

Ein junger Libanese beendet sein Leben und beteuert in einem Abschiedsbrief, dass seine Gründe privat seien, auf keinen Fall gehe es um Politik. Doch der Freitod mobilisiert eine Gesellschaft, die verzweifelt nach Sinn sucht: Institutionen (offizielle und inoffizielle, religiöse und säkulare, linke und rechte) wie Individuen (junge und alte) finden ihre eigenen Gründe. Gehört der Tod des jungen Mannes der Öffentlichkeit oder nur ihm selbst und seinen Angehörigen? War er getrieben von der Hoffnung auf eine Revolte?
Rabih Mroué und Lina Saneh rekonstruieren in ihrer semi-dokumentarischen Arbeit scharfsinning die letzten Momente eines Lebens und erzählen zugleich passioniert und entlarvend von den Problemen eines Landes, in dem die arabischen Revolutionen des letzten Jahres keinen Funken geschlagen haben. Kann ein Akt der Verzweiflung, ob nun politisch gemeint oder nicht, die Hoffnung auf Wandel in einer so gespaltenen Nation wiederbeleben? Der junge Mann ist tot, doch in seinem Schlafzimmer lebt alles andere weiter, vibriert und kommuniziert: der Fernseher, der Anrufbeantworter, der Computer … Die Zeit hält inne und beginnt von vorn, aus lauter Kommunikationsfragmenten wird Geschichte zusammengefügt und selbstverständlich nie konstruiert.

www.steirischerherbst.at

 

© Ruhrtriennale / Klaus Grünberg

Heiner Goebbles / Carmina Slovenia (D/SLO)

When the mountain changed its clothing

Österreichische Erstaufführung

Fr 12/10 & Sa 13/10, 19.30
Helmut-List-Halle,  90’

Das Alte ist nicht mehr, das Neue noch nicht greifbar: Die vierzig jungen Sängerinnen des weltweit tourenden slowenischen Chors Carmina Slovenica – alle zwischen zehn und zwanzig Jahre alt – konfrontieren uns energiegeladen mit Geschichten und Fragen zum Abschied von ihrer Kindheit. Zwischen Souveränität und Abhängigkeit sind ihre Spiele nur scheinbar harmlos, in Texten von Joseph Eichendorff bis Marina Abramović erproben sie immer wieder ihre eigene Position und justieren die Machtverhältnisse untereinander, aber auch zu uns im Publikum stets neu.
Die neue Arbeit von Heiner Goebbels, einem der einflussreichsten Musiktheaterregisseure und -komponisten unserer Zeit, beschäftigt sich mit dem Umbruch im Leben der jungen Frauen in spannungsreichen Bildern, die auch Perspektiven des massiven sozialen und politischen Umbruchs der Region sind, aus der sie und die musikalische Kultur ihres Chores stammen. Im Zyklus der Jahreszeiten verwebt Heiner Goebbels Musik des renommierten Chors aus der Grazer Nachbarstadt Maribor, die in diesem Jahr europäische Kultur-hauptstadt ist, mit Partisanengesängen aus der Tito-Zeit, Klassik, Popmusik und eigenen Kompositionen zu einem großen Musik-theaterabend.

Konzept, Regie und Musik Heiner Goebbels
Bühne und Licht Klaus Grünberg
Kostüme Florence von Gerkan
Dramaturgie Matthias Mohr
Tondesign Willi Bopp

Künstlerische Leitung Vocal Theatre Carmina Slovenica Karmina Šilec
Musik Johannes Brahms, Heiner Goebbels, Sarah Hopkins, Lojze Lebič, Arnold Schönberg & Karmina Šilec

Texte Jean-Jaques Rousseau, Joseph Eichendorff, Adalbert Stifter, Gertrude Stein, Alain Robbe-Grillet, Marlen Haushofer, Marina Abramović & Ian McEwan

www.steirischerherbst.at



 

Rabih Mroué / Lina Saneh (RL)

33 rounds and a few seconds

German-language Première
Fri 28/09, 9.30 pm, Sat 29/09 & Sun 30/09, 7.30 pm
Dom im Berg 70’

A young Lebanese man takes his own life and, in a farewell letter, declares that his reasons are personal and have nothing to do with politics. But his suicide mobilises a society desperately in search of meaning: institutions (official and unofficial, religious and secular, left-wing and right-wing) and individuals (young and old) find their own reasons. Does the young man’s death belong to the public or only to him and his relatives? Was he driven by the hope of an uprising?
In their semi-documentary work, Rabih Mroué and Lina Saneh astutely reconstruct the final moments of a person’s life, at the same time passionately unmasking the problems of a country in which last year’s Arab revolutions have failed to strike a spark. Can an act of desperation, be it politically motivated or not, revive the hope for change in such a divided nation? The young man is dead but everything lives on, vibrating and communicating in his bedroom: the television, the answering machine, the computer … Time pauses and begins anew, history is pieced together – never constructed, of course – from so many fragments of communication.

www.steirischerherbst.at

 

Teatr.doc (RUS)

1 hour 18 minutes

Documentary production

German-language Première
Sat 29/09, 9.30 pm, Sun 30/09 & Mon 01/10, 7.30 pm
Camp: Black Cube 70’

Sergey Magnitskiy died in police custody after a year of torture and abuse in November 2009. His death took one hour and eighteen minutes; he died with his hands and feet tied and lying on the floor, without receiving any medical help. He was not a hero, his death is not an example, not a metaphor and yet he represents hundreds of others. It is the story of confrontation with a system that seems impossible to resist.
The Moscow documentary theatre Teatr.doc – a joint project of numerous authors, theatre-makers and volunteers – brings on to the stage what Russian politics and society try to conceal. Their plays are based on authentic texts, interviews and the lives of actual people, between art and concrete social analysis.
“1 hour 18 minutes” is a trial that never took place. The theatre becomes a venue for the process denied to the victim. All those responsible for Sergey Magnitskiy’s death – the judges Alexey Krivoruchko and Helen Stashina, the doctor Alexandra Gauss, the public prosecutor, the medics, nurses and prison guards – appear on the unadorned stage under their real names, speaking their own words and trite justifications. The court, which Teatr.doc brings them before, is the public.

www.steirischerherbst.at

 

Adaptation

herbst exhibition

Camp: Exhibition space

 The question as to the relationship between art and politics is not only directed towards the outside. It also addresses the institution itself and its curatorial practice: therefore, the Prague-based exhibition-makers Zbyněk Baladrán and Vit Havránek see themselves more as inviters in this project: in a communal process, they not only develop the form, but also the main topic of “Adaptation” together with the artists – a laboratory for new paradigms, structures, hierarchies and forms of collaboration rather than an exhibition, a collective process that begins long before the opening and that will continue long after it has ended.
Alternative models of society and collaboration are the thematic bookends, which will also be put to the test. A collection of material put together by everyone will be constantly adapted, with groups arranging and rearranging themselves, a new creating joint and separate output. “Adaptation” creates an open space within the institutional art system, both for the artists and curators taking part and for visitors, who become co-authors. For the freedom of adaptation is the self-empowering instrument for the unsatisfied reader, recipient and spectator, to generate his or her own usable, useful meanings and connections. Like the famous “Merzbau” housing installations, the exhibition will always remain a suggestion, a snapshot, a changing art space and habitat in which utopian rules are adapted for the specific situation, time and place. And in which the art works remain independent, while at the same time forming part of a joint effort.

29/09 – 13/10
Mon – Fri 12 noon – 8 pm
Sat & Sun 10.30 am – 8 pm

Admission free

www.steirischerherbst.at

 

Heiner Goebbles / Carmina Slovenia (D/SLO)

When the mountain changed its clothing

Austrian Première
Fri 12/10 & Sat 13/10, 7.30 pm
Helmut-List-Halle
90’

The old is no more, the new not yet tangible: the forty young singers of the world-touring Slovene choir Carmina Slovenica – all between ten and twenty years old – confront us energetically with stories and questions concerning the farewell to childhood. Between sovereignity and dependency, their games only appear harmless. In the texts ranging from Joseph Eichendorff to Marina Abramović, they are constantly testing their own position and adjusting the balance of power amongst themselves and in relation to us, the audience.
The new piece by Heiner Goebbels examines the upheaval in the lives of the young women in exciting pictures, that are also perspectives of the massive social and political upheaval in the region from which they and the musical culture of their choir hail. Following the changing seasons, Heiner Goebbels weaves the choral music of this renowned choir from Graz’s neighbouring city Maribor, that is this year’s European Capital of Culture, with partisan songs from Tito’s era, classical and pop music and his own compositions, to create a grand evening of music theatre.

Concept, direction and music Heiner Goebbels
Stage and lighting Klaus Grünberg
Costumes Florence von Gerkan
Dramaturgy Matthias Mohr
Sound design Willi Bopp

Artistic director Vocal Theatre Carmina Slovenica Karmina Šilec
Music Johannes Brahms, Heiner Goebbels, Sarah Hopkins, Lojze Lebič, Arnold Schönberg & Karmina Šilec
Text Jean-Jaques Rousseau, Joseph Eichendorff, Adalbert Stifter, Gertrude Stein, Alain Robbe-Grillet, Marlen Haushofer, Marina Abramović & Ian McEwan

www.steirischerherbst.at



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