steirischer herbst 2012

 

© Andrea Salzmann

Doris Uhlich (A)

Come Back

Uraufführung
Fr 05/10, Sa 06/10 &  So 07/10, 19.30
MUMUTH, 70’

Fünf ehemalige Balletttänzerinnen und -tänzer kehren viele Jahre nach dem Ende ihrer aktiven Laufbahn zurück auf die Bühne. Während ihre Generationsgenossen Ende der Sechzigerjahre die Gesellschaft und die Welt veränderten, trainierten sie an der Stange. Haben sie die Aufbruchszeit um sie herum mitverfolgt? War ihnen bewusst, welche Wende draußen stattfand?
Nun, als Pensionäre, begründen sie radikal und selbstironisch ihre eigene revolutionäre Bewegung: Ein Jahr lang betrieben sie, gemeinsam mit der jungen Wiener Choreografin Doris Uhlich, die in ihrer Arbeit „Spitze“ bereits einmal mit ehemaligen Tänzern gearbeitet hat, eine Art futuristische Archäologie. Ohne Nostalgie und ohne persönliche Rechtfertigungen suchen sie nach den Spuren, die die Balletthierarchie und ihre strenge Körpertechnik in ihren Körpern hinterlassen haben. Sie schauen nicht zurück, sondern blicken aus: Welche mobilisierende Kraft steckt hier und jetzt in diesen disziplinierten, mit der Zeit veränderten Körpern?
„Come Back“ ist kein Stück über das Ballett, auch wenn es immer anwesend ist. Doris Uhlichs performative Arbeitsweise reibt sich an den nach Ballettmaßstäben ausgemusterten Körpern und bricht in eine Bewegungslandschaft auf, die ihre Grenzen als politische Chance sieht.

www.steirischerherbst.at

 

© Blaine Davis

Jean Lee’s Theater Company (USA)

Untitled Feminist Show

Deutschsprachige Erstaufführung
Do 11/10, Fr 12/10 &  Sa 13/10, 19.30
Camp: Black Cube, 60’

Sechs charismatische Stars aus dem New Yorker Theater-, Tanz-, Neo-Burlesque-Untergrund, weit jenseits des Broadways, in einer Show, irgendwo zwischen militantem Happening, befreiender Choreografie und Cabaret: Auch in ihrer jüngsten Arbeit stellt die koreanisch-amerikanische Regisseurin Young Jean Lee kulturelle Identitäten infrage und konfrontiert uns scharf und humorvoll mit unseren eigenen Vorurteilen.
„Untitled Feminist Show“ führt uns in eine Welt, in der weibliche Körper nicht in bestimmten Rollen gefangen sind, sondern frei, jegliche Identität zu verkörpern, auszuprobieren, wieder zu wechseln. Die ununterbrochene Nacktheit der Protagonistinnen – weit davon entfernt, schockierend oder schlüpfrig zu sein – unterminiert komisch und irreversibel die sozialen Geschlechterkonstruktionen und erschwert es uns, allzu schnell Zuschreibungen auf die einzelnen Darstellerinnen zu projizieren, von denen nicht alle sich selbst als weiblich definieren. Körper muss nicht die Identität bestimmen.
Young Jean Lee hat die feministische Bewegung New Yorks zum Schwerpunkt gewählt, ohne selbst definieren zu wollen, was Feminismus heute bedeutet, ja nicht einmal, um für eine zeitgenössische feministische Position zu kämpfen. Sondern um gemeinsame, utopisch-feministische Erfahrung zu schaffen. Eine Erfahrung jenseits von Gender und Geschlecht, inspirierend und Mut machend.

www.steirischerherbst.at

 

© Ruhrtriennale / Klaus Grünberg

Heiner Goebbles / Carmina Slovenia (D/SLO)

When the mountain changed its clothing

Österreichische Erstaufführung

Fr 12/10 & Sa 13/10, 19.30
Helmut-List-Halle,  90’

Das Alte ist nicht mehr, das Neue noch nicht greifbar: Die vierzig jungen Sängerinnen des weltweit tourenden slowenischen Chors Carmina Slovenica – alle zwischen zehn und zwanzig Jahre alt – konfrontieren uns energiegeladen mit Geschichten und Fragen zum Abschied von ihrer Kindheit. Zwischen Souveränität und Abhängigkeit sind ihre Spiele nur scheinbar harmlos, in Texten von Joseph Eichendorff bis Marina Abramović erproben sie immer wieder ihre eigene Position und justieren die Machtverhältnisse untereinander, aber auch zu uns im Publikum stets neu.
Die neue Arbeit von Heiner Goebbels, einem der einflussreichsten Musiktheaterregisseure und -komponisten unserer Zeit, beschäftigt sich mit dem Umbruch im Leben der jungen Frauen in spannungsreichen Bildern, die auch Perspektiven des massiven sozialen und politischen Umbruchs der Region sind, aus der sie und die musikalische Kultur ihres Chores stammen. Im Zyklus der Jahreszeiten verwebt Heiner Goebbels Musik des renommierten Chors aus der Grazer Nachbarstadt Maribor, die in diesem Jahr europäische Kultur-hauptstadt ist, mit Partisanengesängen aus der Tito-Zeit, Klassik, Popmusik und eigenen Kompositionen zu einem großen Musik-theaterabend.

Konzept, Regie und Musik Heiner Goebbels
Bühne und Licht Klaus Grünberg
Kostüme Florence von Gerkan
Dramaturgie Matthias Mohr
Tondesign Willi Bopp

Künstlerische Leitung Vocal Theatre Carmina Slovenica Karmina Šilec
Musik Johannes Brahms, Heiner Goebbels, Sarah Hopkins, Lojze Lebič, Arnold Schönberg & Karmina Šilec

Texte Jean-Jaques Rousseau, Joseph Eichendorff, Adalbert Stifter, Gertrude Stein, Alain Robbe-Grillet, Marlen Haushofer, Marina Abramović & Ian McEwan

www.steirischerherbst.at



 

 

 

Doris Uhlich (A)

Come Back

Première
Fri 05/10, Sat 06/10 & Sun 07/10, 7.30 pm
MUMUTH, 70’

Five former ballet dancers return to the stage years after retiring from their active careers. While their contemporaries were changing society and the world at the end of the sixties, they were training at the barre. Did they follow this time of new beginnings happening around them? Were they aware of the changes taking place outside?
Now, as pensioners, they are establishing their own revolutionary movement with radical self-irony. Together with the young Viennese choreographer Doris Uhlich, who has already worked with former dancers in her piece “Spitze”, they have spent a year engaged in futurist archaeology. Without nostalgia and without personal justification, they search for the marks left inside their bodies by the ballet hierarchy and its rigorous body techniques. They do not look back, but forward: What mobilising power is here and now inside these disciplined bodies which have been changed by time?
“Come Back” is not a piece about ballet, although it is always present. Doris Uhlich’s performative modus operandi grapples with the bodies, discarded by ballet standards, and sets out into a landscape of motion that perceives its limits as a political opportunity.

www.steirischerherbst.at

 

Young Jean Lee’s Theater Company (USA)

Untitled Feminist Show

German-language Première
Thu 11/10, Fri 12/10 & Sat 13/10, 7.30 pm
Camp: Black Cube, 60’

Six charismatic stars from New York’s theatre, dance, neo-burlesque underground, a far cry from Broadway, perform this show that is somewhere between militant happening, liberating choreography and cabaret. In her most recent work, the Korean-American director Young Jean Lee once again questions cultural identities and confronts us acutely and humorously with our own prejudices.
“Untitled Feminist Show” takes us into a world in which female bodies are not constrained by certain roles, but are instead free, to embody any identity, to try them out, to change again. The uninterrupted nudity of the protagonists – far from being shocking or titillating – comically and irreversibly undermines social constructions of gender and makes it hard to project overhasty categorisations on the cast members, not all of whom identify as female. The body does not have to determine one’s identity.
Young Jean Lee has taken the feminist movement of New York as a starting point, without trying to define what feminism means today, indeed, not even fighting for a contemporary feminist argument. Instead, the aim is to create a common utopian feminist experience. An experience beyond gender and sex, inspiring and bolstering.

www.steirischerherbst.at

 

Adaptation

herbst exhibition

Camp: Exhibition space

 The question as to the relationship between art and politics is not only directed towards the outside. It also addresses the institution itself and its curatorial practice: therefore, the Prague-based exhibition-makers Zbyněk Baladrán and Vit Havránek see themselves more as inviters in this project: in a communal process, they not only develop the form, but also the main topic of “Adaptation” together with the artists – a laboratory for new paradigms, structures, hierarchies and forms of collaboration rather than an exhibition, a collective process that begins long before the opening and that will continue long after it has ended.
Alternative models of society and collaboration are the thematic bookends, which will also be put to the test. A collection of material put together by everyone will be constantly adapted, with groups arranging and rearranging themselves, a new creating joint and separate output. “Adaptation” creates an open space within the institutional art system, both for the artists and curators taking part and for visitors, who become co-authors. For the freedom of adaptation is the self-empowering instrument for the unsatisfied reader, recipient and spectator, to generate his or her own usable, useful meanings and connections. Like the famous “Merzbau” housing installations, the exhibition will always remain a suggestion, a snapshot, a changing art space and habitat in which utopian rules are adapted for the specific situation, time and place. And in which the art works remain independent, while at the same time forming part of a joint effort.

29/09 – 13/10
Mon – Fri 12 noon – 8 pm
Sat & Sun 10.30 am – 8 pm

Admission free

www.steirischerherbst.at

 

Heiner Goebbles / Carmina Slovenia (D/SLO)

When the mountain changed its clothing

Austrian Première
Fri 12/10 & Sat 13/10, 7.30 pm
Helmut-List-Halle
90’

The old is no more, the new not yet tangible: the forty young singers of the world-touring Slovene choir Carmina Slovenica – all between ten and twenty years old – confront us energetically with stories and questions concerning the farewell to childhood. Between sovereignity and dependency, their games only appear harmless. In the texts ranging from Joseph Eichendorff to Marina Abramović, they are constantly testing their own position and adjusting the balance of power amongst themselves and in relation to us, the audience.
The new piece by Heiner Goebbels examines the upheaval in the lives of the young women in exciting pictures, that are also perspectives of the massive social and political upheaval in the region from which they and the musical culture of their choir hail. Following the changing seasons, Heiner Goebbels weaves the choral music of this renowned choir from Graz’s neighbouring city Maribor, that is this year’s European Capital of Culture, with partisan songs from Tito’s era, classical and pop music and his own compositions, to create a grand evening of music theatre.

Concept, direction and music Heiner Goebbels
Stage and lighting Klaus Grünberg
Costumes Florence von Gerkan
Dramaturgy Matthias Mohr
Sound design Willi Bopp

Artistic director Vocal Theatre Carmina Slovenica Karmina Šilec
Music Johannes Brahms, Heiner Goebbels, Sarah Hopkins, Lojze Lebič, Arnold Schönberg & Karmina Šilec
Text Jean-Jaques Rousseau, Joseph Eichendorff, Adalbert Stifter, Gertrude Stein, Alain Robbe-Grillet, Marlen Haushofer, Marina Abramović & Ian McEwan

www.steirischerherbst.at



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